A,  afslapning,  der er altid noget at fejre,  PURE NICENESS,  smukt,  VinSvin

Rejsedagbog, Prag, dag 1

Med lidt ferieblues i blodet, vil jeg hermed opstarte en lille 3 dages dagbogsserie fra Prag.

En virkelig fantastisk by, som jeg sagtens kan forstå, at mange rejser tilbage til år efter år.

Der er smukt, og mentaliteten er meget lig den danske – der er meget lidt fokus på religion (80% er ateister), en masse stolthed over deres øl og meget imødekommenhed, hvor end du går – Prag er desuden verdens 6. tryggeste by at bo i, og sådan føles det også.

Vores dag 1 startede tidligt i Aalborg, gik hurtigt mod Billund lufthavn og efter blot 4,5 times rejsetid i bil, fly og taxa, stod vi allerede på hotellet – klar til at indtage byens kultur, byliv og allerlækreste mad (.. plus en massiv mængde alkohol).

Du kan jo se med, hvis du lyster:

Dag 1

11.45 var vi lettet. Med frokost i tasken, vin i glassene, samt evner til at charme os til en plads ved siden af hinanden, kunne det ikke gå helt galt.

Og ganske rigtigt, tidsplanen holdt hårdt, og to timer efter var vi her. I den smukke midtby, til 24 grader og forventningen var stor.

Hotellet blev derfor fluks belæsset med vores beskedne rejsegods..

.. og jeg hoppede i noget sort blonde og glitter, da vi som altid (læs evt om traditionen i indlægget her Warszawa dag 2), skulle på Michelin-restaurant – og så kan man jo godt forsøge at se nydelig ud, i sin brandert, ikke? Skægaben var ligeså høj og flot som altid, og vi var lynhurtigt enige om, at vi ku’ være os selv bekendt. Og så afsted!

Hermed kridtede vi gåskoene kl. 14.38, og jeg svang en to-go snack op af tasken. Første mål var nemlig en sejltur på floden, og så var det med at få set lidt lokal by på vejen derhen.

Klokken 15.45 blev vi lukket om bord og scorede et perfekt bord på skudens top, og fik turens første historie leksion over højtalerne, i virkelig smukke omgivelser.

Efter sådan en omgang, var klokken 17.17, da vi var af båden og fik gaflet os dagens anden omgang våde varer. Tjekkiske demisec bobler skulle vise sig at være et hit.

Og herefter fløj tiden afsted. Vi ankom til La Degustation og her flød prosecco, lækker mad og fløjsblød rødvin i en lind strøm. Så fantastisk hyggeligt, underholdende og uformelt, som man kunne have ønsket sig. Tjenerne opfordrede til at næsten alt skulle spises med fingrene, grinede sig gennem de kringlede formuleringer og det smukke, åbne køkken var fascinerende at følge med i.

Klokken 21 endte vores reservation, og vi var selvsagt ikke klar til at vende hjem. Skægaben havde allerede tidligere lagt sin kærlighed på en italiensk fortovscafé, og synes han ville trumfe de 13 retter, med en massiv osteplatte og en flaske rosé. Og så sad vi der, med tons af andre hverdagsfest-glade mennesker i den lune aften. Vildt, vildt hyggeligt!

.. en håndfuld timer senere gik turen så mod kebabmanden, som ærlig talt ikke virkede til at synes, at to fulde danskere i køen var favorittingen ved hans vagt. Måske fordi vi grinede nonstop, måske fordi vi støttede os til alle møbler og fordi han havde set tons, der lignede os. Men maden fik vi, og hotellet var heldigvis tæt på.

.. og således endte dag 1 i skønne Prag. Vi glædede os allerede til at dage fat på dag to, efter denne fremragende start. Gudskelov havde sat uret, for efter en times snak gik vi i bradderne med et *dunk*. Den lokale bryg, havde gjort det godt, må man sige, men jeg lover Jer, at vi stadig var i topform til flere eventyr dagen efter.