A,  afslapning,  inspiration,  junk

Flensburg fjord, en miniferie #2

Efter en god nats søvn, vågnede vi fra dag 1, op til blå himmel og en herlig brunchbuffet.

Flere former for brød, minicrossainter, utallige slags drys til den græske yoghurt eller mælk’en, lune æg mv., et bredt udvalg af oste og pålæg (der var ligefrem tartar at hoppe på), frugt, kager og en solid mængde drikkevarer, både kolde og varme.

Der var absolut noget for en hver.

Herefter besluttede vi os for at strække benene ved vandet, og det var dejligt at få den friske, blide vind i ansigtet.

På turen øjede jeg, at byen havde en lille Flegaard og da jeg altid skal have min store tålmodighed med, når jeg skal til grænsen (for ikke at gå helt besærk over bønder, der køber grænsebajere og sodavand ind til de næste fem runde fødselsdage i familien), besluttede vi for os slå til her.

Vi hapsede således bilen og på rekordtid fik puttet en gang blandet slik og to rammer sodavand/danskvand til hver, i de fredelige omgivelser – og så blev det hele endda eksekveret helt uden kø. Bonus.

Med lasten fuld af pantfri lykke, var det således tid til at køre ind til Flensburg by igen, og tjekke ind til vores anden overnatning – den som ikke var en del af dealopholdet.

Først havde vi dog planlagt at fordrive den første halvdel af eftermiddagen på Søfarts Museet (læs mere her) Det var virkelig et fedt sted, og noget vi har talt om længe, at vi gerne ville opleve.

Skægaben – der bla. har sejlet Tallshipsrace – ved en hel masse om sejlads, og var derfor henrykt. Jeg elsker bare de fleste former for velformidlet historie, og denne kategori er ingen undtagelse – og de er dælme gode med skilte derinde, udover de åbenlyst fine ting, modeller, plancher og minibyer. Bare at tusse rundt og læse, det er lige mig.

Vi var begge ligeledes begejstret for “biografen” i kælderen – virkelig flot illustreret video, som varer omkring et kvarters tid. Den kan jeg varmt anbefale, man tager sig tid til.

Vi faldt i staver i byen, og pludselig var tiden gået.

Så en kende for sent, til at starte AaB-kampen kl. 15, fik vi tjekket ind på Hotel Flensburg Hof. Det ser ikke ud af meget udefra, men er noget så nydeligt indvendigt.

Jeg var særligt en sucker for de små “tælle får” vingummier på puden, og deres hyggelige og nuttede morgenmadsspisesal.

Vi fik således smidt kufferterne, bestilt en kande kaffe til værelset og blændet op for fodbold’en midt i halvlegen.

Skægaben fik blundet lidt og da han kl. 16.45 vågnede op, synes han pludselig, han fik det en smule varmt. Så med de mange dages feber i bagagen fra midt på ugen, blev vi enige om at holde lav profil. Så ikke noget med at travle ned på havnen igen, efter snitzel i et lørdagsfyldt lokale på Hansens Brauerei, med tons af folk, musik og øl-klinkeri.

Der var ikke grundt til at sætte helbredet over styr – særligt ikke når han uomtvisteligt er manden, der har ansvaret for køreturen hjem dagen efter.

Heldigvis er det ingen sag at hygge sig, lav profil eller ej.

Han synes nu stadig, at lidt luft kunne være godt, så vi stak i skoene og fik gået en lille tur i det friske vejr, og hoppet i Flensburg Gallerie – det velkendte center i gågaden der både indeholder butikker, spisesteder og en velassorteret Rewe.

Her fik vi hentet drikkevarer og guf, og tømt den altid fristende dönerbiks, hvor det åbne køkken vidner om lækkert udvalg, høj hygiejne og solide portioner.

Vi rockede derfor både salte snacks, sprød salat, dressinger og durum, så der var fuld plade af lækkerier. Fuld point på pladen til Dönerwerk.

Tilbage på hotelværelset blev der derfor spist igennem, da vi satte gang i et “Pirates Of The Carribien”-marathon på Disney+, og vi var glade for vores Flegaard lager, for det blev hurtigt væk, det vi havde handlet i supermarkedet.

Kæmpe hyggeligt og total afslappende.

Dermed var endnu en dag gået, og vi kunne i god ro og mag se frem til morgenmadsbuffet (endnu en god en), en morgengåtur på det tomme søndagsstrøg og en hyggelig, ustressende køretur hjem, udenom grænsehandel og blot med GPS’en sat mod Aalborg.

Sådan en Flensburg-tur kan altså varmt anbefales.