A,  anbefaling,  nørd,  smukt,  Uncategorized

Miniferie-anbefalinger, plus det løse.

Som jeg har nævnt en del gange på bloggen, elsker min kæreste og jeg at køre det ganske land tyndt, så snart muligheden byder sig. I flæng kan bla. nævnes turen til Juelsminde, en af de mange Århusindlæg og turen mod det tyske bare i år.

Denne gang endte vi i Odense igen, som vi sidst besøgte i forbindelse med Harry Potter  festivalen (en del af min skønne fødselsdagsoverraskelse) og også denne gang, var min kæreste den, der var på pletten med en god idé. Dette var nemlig herrens egen boldgade, aka. Tegneserie-verdenen. Akkurat som han har X-men serien i special optryk og at vi har set hver eneste Marvel og DC film i bio, har manden også en stor forkærlighed for Tintin.

Derfor var han ikke sen til at opdage, at Brandts museum har stablet en Tintin udstilling på benene, og spurgte om jeg var frisk. Det var jeg naturligvis, og efter et hurtigt smut på hjemmesiden, kunne vi se, der dertil var et væld af events i forbindelse med udstillingen.

Vi valgte derfor foredrag og filmvisning, bestilte billetter og bookede hotel, og i tirsdags startede vi så bilen mod endnu en miniferie.

Vi startede dagen ud i smukke Munke Mose, efter den lange køretur og fik luftet håret og gloet på mennesker.

Længe gik der dog ikke før vi endte i gågaden, hvor The Food Stall i Vintappergade til en snack og derefter endte vi på en lille shoppetur.

Tiden går som altid stærkt i godt selskab, og klokken nået de 17  før vi vidste af det. Men vi ankom til Brandts i nogenlunde god tid, til lige at kigge udstillingen et lille smut, før Anders Østergaard gik på.

.. hvor detaljen var kælet for i alle henseender.

.. både de nyeste og gamle samt gamle skitser var samlet.

.. og hovedattraktionen, aka filmforedraget ledsaget af vin og vand, var lige i øjet.

Dernæst var målet aftensmad, og valget efter den fransk-sprogede Tintin-film, faldt på den klassiske bistro i byen. Vi fik begge her et fantastisk måltid, og det er ikke sidste gang Gertruds skal besøges.

Slutteligt fik vi plyndret Brugsen for diverse snacks og lejet “Tintin” på blockbuster.dk og krøb under hotel-dynerne til hjemmebio og droppede vin-udflugten. Vi havde nemlig brugt aftensmadens-samtalen på at diskutere næste dags udflugtsmål, og var blevet enige om et smut til Århus, var en perfekt pit-stop plan, på vejen hjem til det nordjyske.

.. Og efter et besøg på Q8-tanken efter morgenmad og en køretur, hoppede vi ud for at imødegå det mildest talt imponerende stykke arkitektur, som Moesgaard er. Det er simpelthen så flot!

.. hvor vi fik hørt og set et væld af fund og fortællinger fra fortiden, illustreret i videoer, interaktive boards og kiggerter og mini-lydbøger. Stenalderen alene, opholdt os i tre kvarter og vi var vildt fascineret – både lys, lyd og rum fangede os.

.. gaflet økologisk, lækker frokost i den gigantiske åbne cafe, i bygningen centrale foyer.

.. blevet skræmt en smule af de livagtige dukker.

.. og fået at se gæste udstillingen “Dialoger”, som gav så meget perspektiv, til hvor langt vi i Europa er kommet, og hvordan der stadig er verdensdele, der lever, som vi gjorde i den tidlige bronzealder.

Herefter var tre timer gået, og selvom vi langt fra var dvælet ved alt, var vi kun nået tre udstillinger – det sted er altså gigantisk. Men hovedet summede af gode taleemner grundet de mange oplevelser, fødderne var halvtrætte, og Aalborg begyndte at kalde. Vi snuppede derfor slutteligt en solskins-gåtur på taget, nød den smukke udsigt fra tagtoppen som gik helt til vandet, og begav os derefter mod bilen.

Og der sad vi så, med endnu en dejlig oplevelses-miniferie i hatten, og et løfte om at vende tilbage til Moesgaard og se resten en anden god gang.

Vi ved at næste tur går til Paris og allerede 11 dage derefter, sidder vi i bilen igen, med næsen mod “Prinsen af Egypten” på Fredericia Teater. Det er lige til at få et sus i maven af, allerede – kede os, gør vi hvertfald sjældent.

Har I nogle gode ideer til en attraktion i din by, så sig til – nye foreslag er altid kærkomne.