A,  afslapning,  ferie,  Feriedagbog,  PURE NICENESS,  smukt

Feriedagbog – Amsterdam, dag 1.

I torsdags startede flyet her, for at lette fra Aalborg lufthavn og cirka 1 time og 15 minutter at lande i Amsterdam.

Skægaben og jeg var med, og vi glædet os helt vildt. Selvom vi har været på Bornholm, i Tyskland, Sverige, Italien og Spanien de sidste 2,5 år, var det den allerførste uden mundbind i tasken.

Skægaben havde trakteret med lækker morgenmad, og vi ankom således med fyldte maver og i god tid, til vi skulle lette.

Men som altid går tiden stærkt når man glæder sig, og efter at have mødt bekendte, kigget i toldfri og købt lidt flyveguf til kaffen, var vi i luften til klokken 13.25.

En lille time efter landing, havde vi viklet os ud tog og undergrundssystemmet, med et grin gemt bag de røde kinder. Vi formåede nemlig at køre på røven fra lufthavnen til centralstationen. Ikke med vilje, selvfølgelig, men fordi vi havde købt en multi-billet til “metro, bus og tram”, og i troen at toget var en metro, hoppede vi på det, på vej til byen.

Åbenbart ikke. Men den søde “DSB”-mand tjekkede os bare ud af stationen med en et lille smil på læben og en hovedrysten – det var vist ikke første gang.

Det var sgu lidt pinligt, men heldigvis også lidt morsomt, at kunne være så gammel og stadig så dum i ukendt postnummer – jeg har kun gjort det en gang før, og det var som teenager i KBH på vej fra en rapkoncert med K, nogle få stop, og aldrig siden.

Så en mindre gåtur fra metro’en, var vi ved vores hotel, som ligger i i De Pjip kvarteret – byens gamle, kunsteriske, boheme bydel med museer, gallerier, små lokale bikse og teatre. Pragtfuldt sted! Skægaben referede også til dets karakter og skønhed senere på ugen, da han havde set det an.

Alt i det område har virkelig charme, sjæl og patina, og derfor ville jeg virkelig gerne bo der igen efter min tur til byen i 2017. Heldigvis var der ét eneste reelt budgetvenligt hotel tilbage, da vi bestilte rejse i smådårlig tid.

Småt, lidt ramponeret, men ganske fint til vores behov – vi prioriterer altid “centralt og billigt”, og så længe der er privat badeværelse, en seng og et vindue at åbne, er jeg tilfreds. Og det var lige hvad vi fik, men heller ikke mere.

Så med kufferterne smidt, kunne vi se at klokken nærmede sig langsomt, men sikkert, spisetid, da vi havde stillet vores grej og opfrisket vores rejsefjæs. Derfor stilede vi direkte mod midtbyens absolutte centrum herefter, som kun lå en lille gåtur væk.

Efter en lille gå-is med citron og basilikum fra denne skønne chokodeli, var vi ankommet til centrums pulserende hjerte.

Fristelserne var mange i jagten på aftensmad, og vi endte på Rembrandtsplads, hvor der er noget for en hver smag.

Vi cirklede lidt rundt og endte her, og fortrød ikke. Virkelig lækker mad og vin – jeg fik kuller med sortfodsskinke og beur blanc, Skægaben perfekt stegt and med majsrisotto. Til deling gaflede vi de mest perfekte asparges med bid, pinjekerner og parmasan.

Således var vi tanket godt op i skyggen, til aftenens aktivitet til vands.

Vi skulle, som det næsten er obligatorisk, ud på en skøn aftensejllads. Vi havde booket billetter til denne cruise hjemmefra, og det var en virkelig god tur.

Båden er åben og indrettet med polstrede skibsbænke og gigantiske puder hele vejen rundt, samt en bar i midten, og var det ikke fordi jeg gjorde mig umage for ikke at fotografere folk tæt på eller direkte i ansigtet på deres arbejde, skulle I have set det. Som en lille flydende loungebar.

Virkelig et festligt og sommerligt set up, og en rigtig dejlig tur – masser af funfacts om byen og historiske pudsige personer og beslutningstagere, mere end en klassisk tour. Det var lige os.

Dertil kommer det, at byen næppe bliver smukkere i rødglødent sensommer lys. Så pænt!

Tilbage med fast grund under fødderne, var der kun tilbage at gå gennem det stadig lune aftenvejr, skaffe lidt lækkert til hotelværelset og putte sig under dynerne.

Endnu en Amsterdamdag i hedebølge, var i vente.