A,  afslapning,  anbefaling,  ferie,  Feriedagbog,  inspiration,  jeg elsker det,  PURE NICENESS

Bornholmerferie, dag 3

Fik du læst med på de forrige dage? Ellers så tjek evt 1 og 2.

Tredje dag i Bornholm, og den sidste med vores fine, lille lejebil.

Det skulle naturligvis udnyttes. Planen var derfor – ligesom igår – at samle nogle af de ting, vi rigtig gerne ville se, i en nogenlunde logisk rute og få så meget som muligt ud af dagen.

Det resulterede i en skøn heldagstur, hvor vi – udover de 45 minutter vi spiste morgenmad – simpelthen var ude hele dagen. Det er bare feriestemning, når det er bedst.

Vil du med? Der vanker både borgruiner, bryggeri, spil og solnedgangsejllads.

Dag 3:

Målet nummer et, var det berømte og omtalte “Hammershus” – det ‘skál man jo se’, siger rygtet og vi er aldrig bange for at hylde en kommerciel succes.

Så jeg tilslutter mig kort og godt koret om, at det er en kørertur til Allinge værd, at se den fine borg. Der er ikke langt at gå (billederne lyver altså lidt), tons af fine, letlæselige skilte rundt omkring og en dejlig café (Café Brohuset), at tanke op i.

Rigtig sødt personale og lette, lyse lokaler, hvor jeg næsten døde af lykke over (se billede to), at spise sammen med babylammene, der vitterligt græssede lige ved siden af mine stoleben.

Næste udflugtsmål havde særligt Svoger T, talt rigtig varmt om – han arbejder på Midtfynsk bryggeri, hvor han designer etiketter og andet sejt, og skulle han til øen, ville han klart besøge Pennyllan.

Og det forstår vi godt!

En gammel industri hall ved havnen, er tryllet om til et bryggeri, hvor varene både sælges på fad og på flaske. Overalt sidder folk i alle aldre på forskellige loungestole af europaller, mens folkrocken brager ud af boomblasteren, og pigen i foodtrucken vender grillede, økologiske veggie-sandwiches med tre slags ost, eller langer dagens salat over disken.

Det var altså en fed, uformel oase, med den dejligste stemning. Vi var der kort efter åbningstid, og i løbet af 20 minutter (hvor vi stadig stod og udvalgte ølgaver), strømmede der folk til, så både kø til både bar og toast-biksen blev halvlang, og alle de bedste stole hapset.

Betjening er desuden sød – “the brewery is actually more cold than our fridge; you just take one from the shelves.. might be broken?” fniser bossbryggerinden med skøn dialekt – og der blev både købt gaver, og nydt noget nær den bedste specialøl, jeg nogensinde har fået.

Med langsomme, hyggelige skridt nærmede vi os således Gudhjem. Først slog vi dog lige forbi en af Bornholms tre minigolfbaner, som alle skulle være et skuestykke af rang. I Born Park blev vi hvertfald ikke snydt, hvor hver bane var skabt som en Bornholmsk seværdighed. Det var også uhyr populært, så det er smart man booker tid på nettet, så flowet i spillet fungerer.

Med et spil i bagagen nærmede vi os en 15.30 tiden, og stod vi i smukke Gudhjem. Det føltes virkelig somom, solen skinnede endnú mere der!

Ufattelig charmerende by, hvor vi både greb en gang eftermiddagskaffe på Cafe Klint (som generelt havde et indbydende menukort, note to self), gik tur i byen (hvor vi kom forbi Karmelleriet og plyndrede det), og nær spisetid tilfældigt faldt over et restaurant-emne, som Skægaben ikke helt kunne slippe.

Derfor endte vi på “Spetakel”, som med sin indbydende udendørs-servering og utraditionelle tavleskilt (Noget ala: Ring hvis du skal ha’ bord – du må under ingen omstændigheder give reservationen til manden med fuldskæg i baren”) lød festligt.

Og det var det også – og lækkert! Det var tapas i særklasse og brødkurven (som jeg gerne er snobbet nok til at lade stå, hvis det er kuvertbrød, plain surdej eller knastør ciabatta) var jeg i flere gange end Skægaben. Det er aldrig set før. Rugbrød (i både salt oliestegt og smørblød variant), knækbrød og hjemmbagte boller. Yum!

Ellers er det svært at rangerer, om det var artiskokcremen, ostene eller den gigantiske skål aioli, der var bedst.

Det er hvertfald værd at kigge forbi, hvis du er til tapas eller burgere – det er nemlig de eneste hovedretter de har, og måske er det derfor, de gør det så godt.

Klokken nærmede sig så småt 20, og i Gudhjem sluttede vi af på ægte turistmanér.

Vi havde booket en smuk og hyggelig “solnedgangstur” med M/S Thor – den fineste, gamle sejlbåd, som sejler adskillige ture gennem forår og sommer.

Her fik vi gode fortællinger, sagn og rygter helt fra fortid til nutid, set Helligdomsklipperne og drukket skoldhed kaffe af papkrus, mens vi nød udsigten over havet.

Meget finere fås det ikke vel?

Det var vi hvertfald begge enige om, man næppe gør, da vi igen havde fast grund under fødderne, og nød kørerturen i lyseblåt tusmørke hjem til Rønne.

6 Comments

• venterpaavin

Hahah, du er så sød! Det ér virkelig en ø, der sælger sig selv godt 😍👏🏻.
      Og jaaa💕. Det var altså virkelig et rigtig hyggeligt sted – min ølentutiastiske onkel fik også lige tippet i søndags👏🏻😁.

• venterpaavin

❤️Det synes jeg virkelig, vi fik – og der er stadig en del tilbage at se en anden gang, heldigvis 😀
      Forstår godt, du sender det bræt lange øjne – yaiks, det var lækkert!

• Tine

Jeres tur til Bornholm ser HELT perfekt ud – det ser virkelig ud til, at I havde nogle skønne dage! Jeg har også straks fået lyst til at besøge solskinsøen – jeg har faktisk ikke været der, siden jeg var på skoletur i 7. klasse, og jeg trænger altså til et gensyn. Det er lige rykket lidt længere op på min liste over ønskedestinationer, selvom jeg ligesom dig også ofte rejser udenlands – tak!

• venterpaavin

Jeg var virkelig også positivt overrasket – jeg havde aldrig været der, men kunne ikke helt regne ud, hvad jeg kunne forvente – men det føltes bare ikke helt som Danmark, og var fyldt med en masse oplevelser og en stemning, der var helt anderledes 💕👏🏻

Fedt, at destinationen lokker mere end før, du var her forbi 😘.